Informacja o przetwarzaniu danych osobowych
ZASADY REALIZACJI PRAW OSÓB, KTÓRYCH DANE OSOBOWE PRZETWARZANE SĄ W STAROSTWIE POWIATOWYM W TURKU
RODO to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych. Rozporządzenie to ma na celu rozszerzenie ochrony podstawowych praw i wolności osób fizycznych, w szczególności prawa do ochrony danych osobowych.
Poniżej znajdą Państwo informację o przysługujących prawach oraz sposobie ich realizacji.
Prawo dostępu do danych osobowych
Zawsze mogą Państwo wystąpić do Nas o udzielenie informacji dotyczącej przetwarzania Państwa danych osobowych przez Starostwo Powiatowe w Turku. Realizując prawo dostępu, w odpowiedzi uzyskają Państwo informacje dotyczące:
- celów przetwarzania,
- kategorii przetwarzanych danych,
- odbiorców danych, którym dane osobowe zostały lub zostaną ujawnione,
- planowanego okresu przechowywania danych osobowych lub kryteriów ustalania tego okresu,
- prawa do żądania od Administratora sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych oraz do wniesienia sprzeciwu wobec niewłaściwego przetwarzania danych osobowych,
- prawa wniesienia skargi do organu nadzorczego,
- źródła pochodzenia danych osobowych, jeżeli nie zostały one zebrane bezpośrednio od Państwa,
- niezautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
Poza informacjami, o których mowa powyżej, mogą też Państwo otrzymać kopię danych osobowych (czyli informację o danych osobowych). Prawo do dostępu do danych może zostać ograniczone w określonych sytuacjach, np. możemy odmówić wydania kopii danych, jeżeli nie można jej dostarczyć bez ujawniania poufnych danych lub wpłynie to niekorzystnie na prawa i wolności innych osób.
Prawo do sprostowania danych osobowych
Mają Państwo prawo do żądania sprostowania nieprawidłowych danych osobowych lub uzupełnienia danych niekompletnych. Wnioskując o sprostowanie powinni Państwo jednocześnie wykazać, że są one nieprawidłowe. W tym celu należy przedstawić dokument, z którego wynika niezgodność przetwarzanych danych ze stanem faktycznym. Prawo do sprostowania danych nie będzie miało zastosowania, w odniesieniu do danych, których tryb sprostowania określają odrębne przepisy.
Prawo do usunięcia danych ("prawo do bycia zapomnianym")
Przysługujące Państwu prawo do bycia zapomnianym realizowane jest poprzez niezwłocznie usunięcie danych osobowych, ale wyłącznie jeżeli zachodzi przynajmniej jedna z następujących okoliczności:
- dane nie są już niezbędne do celów, w których zostały zebrane lub w inny sposób są przetwarzane,
- cofnęliście Państwo zgodę na przetwarzanie danych i nie ma innej podstawy do ich przetwarzania,
- złożyliście Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych osobowych i nie istnieją nadrzędne prawnie uzasadnione podstawy przetwarzania,
- dane osobowe są przetwarzane niezgodnie z prawem,
- dane muszą zostać usunięte w celu wywiązania się z obowiązku prawnego przewidzianego w prawie Unii lub prawie państwa członkowskiego, któremu podlega Administrator,
- dane zostały zebrane w związku z oferowaniem usług społeczeństwa informacyjnego.
Państwa prawo do bycia zapomnianym może przez nas zostać ograniczone, ale wyłącznie w sytuacji, kiedy dalsze przetwarzanie danych jest niezbędne i nałożone przepisami prawa np. poprzez obowiązek archiwizacji. W takim przypadku otrzymacie Państwo wyczerpującą informację dlaczego nie uwzględniliśmy Państwa żądania i z jakiego powodu dane nie zostaną usunięte.
Prawo do ograniczenia przetwarzania
Z prawa do ograniczenia przetwarzania danych osobowych mogą Państwo skorzystać w ściśle określonych sytuacjach:
kwestionują Państwo prawidłowość danych (ograniczenie następuje na okres sprawdzenia prawidłowości danych przez Administratora),
wnieśli Państwo sprzeciw wobec przetwarzania (ograniczenie następuje do czasu stwierdzenia, czy podstawy Administratora do przetwarzania są nadrzędne wobec podstaw sprzeciwu),
sprzeciwiają się Państwo usunięciu danych (w przypadku przetwarzania danych niezgodnie z prawem) żądając w zamian ograniczenia ich przetwarzania,
potrzebują Państwo danych do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń prawnych (dane utraciły cel przetwarzania).
W razie ograniczenia przetwarzania danych osobowych na wniosek osoby, której dane dotyczą, Administrator będzie uprawniony wyłącznie do przechowywania danych. Jakiekolwiek przetwarzanie wybiegające poza ich przechowywanie będzie wymagało uzyskania od Państwa odrębnej zgody.
Możemy uchylić ograniczenie przetwarzania danych osobowych jeżeli przetwarzanie będzie niezbędne z uwagi na ochronę roszczeń lub praw innej osoby lub z uwagi na ważne przesłanki interesu publicznego. Wówczas poinformujmy Państwo o uchyleniu ograniczenia.
Prawo do bycia poinformowanym o sprostowaniu lub usunięciu danych lub o ograniczeniu przetwarzania
Przysługuje Państwu prawo do bycia powiadomionym o:
- sprostowaniu nieprawidłowych danych,
- uzupełnieniu niekompletnych danych,
- usunięciu danych,
- ograniczeniu przetwarzania danych osobowych; Wówczas mamy obowiązek poinformować o wskazanej czynności każdego odbiorcę, któremu ujawniliśmy dane osobowe, chyba że okaże się to niemożliwe lub będzie wymagać niewspółmiernie dużego wysiłku.
Jeżeli poproszą nas Państwo o udzielenie informacji komu zostały dane przekazane, informacja taka zostanie Państwu udostępniona.
Prawo do przenoszenia danych
W ramach tego uprawnienia mogą Państwo zażądać byśmy przenieśli Państwa dane do innego Administratora. Żądanie zostanie spełnione jeżeli:
- przetwarzanie Państwa danych osobowych odbywa się na podstawie zgody lub w celu wykonania zawartej z umowy,
- przetwarzanie odbywa się w sposób zautomatyzowany (nie obejmuje danych przetwarzanych w postaci papierowej),
- jest to technicznie możliwe.
W niektórych sytuacjach Państwa prawo może zostać ograniczone. Żądanie nie zostanie uwzględnione jeżeli dalsze przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej Administratorowi.
Prawo do sprzeciwu
W dowolnym momencie możecie Państwo wnieść sprzeciw wobec przetwarzania danych osobowych z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją. Wówczas nie będziemy mogli przetwarzać danych chyba, ze wykażemy istnienie ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Państwa interesów, praw i wolności lub podstaw do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Jeżeli wniesiecie Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych do celów marketingu bezpośredniego , to zaprzestaniemy ich przetwarzania do tego celu. Przysługuje Państwu również prawo sprzeciwu wobec profilowania.
Procedura realizacji praw
Celem skorzystania z przysługujących praw muszą się Państwo zwrócić do nas z wnioskiem o realizację praw osoby, której dane dotyczą. Jesteśmy zobowiązani do zapewnienia ochrony danych osobowych przed ujawnieniem ich osobom nieupoważnionym.
Wobec czego zwracamy się do Państwa z prośbą o nadsyłanie żądań na piśmie, czytelnie podpisanych na adres:
Starostwo Powiatowe w Turku
ul. Kaliska 59
62-700 Turek
lub drogą elektroniczną przy użyciu podpisu kwalifikowanego lub profilu zaufanego – iod@turek.starostwo.gov.pl .
Jednocześnie informujemy, że wnioski złożone w formie ustnej będą potwierdzane notatką służbową. Pracownik przyjmujący żądanie może w celu weryfikacji tożsamości poprosić o okazanie dokumenty ze zdjęciem (oraz podpisanie notatki). Zastrzegamy, iż nie udzielimy żadnych odpowiedzi w rozmowie telefonicznej.
Odpowiedź zgodna z zakresem zadania, zostanie Państwu udzielona bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w terminie jednego miesiąca od dnia zgłoszenia.
W uzasadnionych przypadkach tj. z uwagi na skomplikowany charakter żądania lub liczbę żądań możemy wydłużyć okres o kolejne dwa miesiące, wówczas zachowując termin miesięczny do udzielenia odpowiedzi poinformujemy o przyczynie opóźnienia.
W przypadku odmowy realizacji wniosku poinformujemy o odmowie realizacji żądania poprzez wskazanie:
- powodów niepodjęcia działań,
- możliwości wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych (ogólna)
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 4.05.2016, str. 1, z późn. zm.), dalej „RODO”, informujemy, że:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Starosta Turecki z siedzibą przy ulicy Kaliskiej 59, 62 - 700 Turek;
2. Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail: iod@turek.starostwo.gov.pl lub pisemnie na adres: Starostwo Powiatowe w Turku ul. Kaliska 59, 62 - 700 Turek;
3. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane, jeżeli jest to niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze, a w szczególności do załatwienia sprawy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO ) oraz wykonywania przez administratora zadań realizowanych w interesie publicznym lub sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. e RODO), a także w innych przypadkach określonych w obowiązujących przepisach, w tym w przepisach RODO. Szczegółowa podstawa przetwarzania Państwa danych osobowych zależy od treści wystąpienia i charakteru sprawy.
4. Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępniane innym podmiotom, którymi mogą być:
- podmioty upoważnione do odbioru Pani/Pana danych osobowych na podstawie odpowiednich przepisów prawa;
- podmioty, które przetwarzają Pani/Pana dane osobowe w imieniu Administratora na podstawie zawartej umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych (tzw. podmioty przetwarzające).
5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji celów przetwarzania, w tym również obowiązku archiwizacyjnego wynikającego z przepisów prawa.
6. Zgodnie z przepisami prawa, na podstawie których odbywa się przetwarzanie danych oraz RODO, przysługuje Pani/Panu prawo: dostępu do treści danych oraz otrzymania ich kopii, do sprostowania danych, do usunięcia danych, do przenoszenia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
7. Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych;
8. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do prowadzenia sprawy w Starostwie Powiatowym w Turku, w szczególności w trybie właściwych przepisów.
9. Pani/Pana dane nie będą poddawane zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym również profilowaniu.
10. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw trzecich.
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych - Monitoring
Realizując obowiązek wynikający z art. 13 ust. 1 RODO informuje się, że:
1. Administratorem przetwarzanych za pomocą monitoringu danych osobowych jest Starosta Turecki z siedzibą przy ulicy Kaliskiej 59, 62 - 700 Turek;
2. Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail: iod@turek.starostwo.gov.pl lub pisemnie na adres: Starostwo Powiatowe w Turku ul. Kaliska 59, 62 - 700 Turek;
3. Dane osobowe przetwarzane są poprzez monitoring wizyjny w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz ochrony osób imienia i będą udostępniane:
a) podmiotom uprawnionym do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa,
b) podmiotom, które przetwarzają dane osobowe w imieniu Administratora na podstawie zawartej z Administratorem umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych;
4. Dane osobowe przetwarzane są na podstawie: zadań realizowanych w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi (zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. e RODO);
5. Osoba zarejestrowana przez system monitoringu wizyjnego prawo do:
a) żądania od Administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania - ograniczony zakres, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych;
b) wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania;
c) wniesienia skargi do organu nadzorczego, (Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, tel. 22 8607086);
d) dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu;
e) dane osobowe będą przechowywane przez okres nie dłuższy niż 30 dni;
f) osoba, która znalazła się w obszarze monitoringu wizyjnego i chciałaby uzyskać dostęp do nagrań, szczególnie w przypadku napadu lub innego zdarzenia naruszającego jej dobra osobiste, albo działań w wyniku których uległo uszkodzeniu jej mienie, powinna zgłosić zdarzenie do podmiotu uprawnionego. Z wnioskiem o dostęp i zabezpieczenie nagrania z monitoringu wizyjnego występuje do Starosty Powiatu tureckiego, podmiot uprawniony na postawie zgłoszenia poszkodowanego;
6. Dostęp do kopii nagrań monitoringu wizyjnego mają:
a) uprawnione podmioty, które każdorazowo występują z umotywowanym, pisemnym wnioskiem, wskazując podstawę prawną swego żądania;
b) osoby obserwowane w związku z realizacją ich praw i ich przedstawiciele;
c) odbiorcy w związku z prawnie uzasadnionym interesem.
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych - Dostęp do informacji publicznej
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 4.05.2016, str. 1, z późn. zm.), dalej „RODO”, informujemy, że:
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Starosta Turecki z siedzibą przy ulicy Kaliskiej 59, 62 - 700 Turek;
- Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail: iod@turek.starostwo.gov.pl lub pisemnie na adres: Starostwo Powiatowe w Turku ul. Kaliska 59, 62 - 700 Turek;
- Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych, w postaci zawartych we wniosku danych identyfikacyjnych, jest niezbędne do wypełnienia obowiązku w postaci rozpatrzenia wniosku o udostępnienie informacji publicznej, a jego podstawę prawną stanowi art. 6 ust. 1 lit. c) RODO, w związku z realizacją art. 4 ust. 1 pkt 4 Ustawy o dostępie do informacji publicznej.
- Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są wyłącznie do celów związanych z rozpoznaniem wniosku o udostępnienie informacji publicznej.
- Podanie przez Panią/Pana danych osobowych nie jest obowiązkowe, jednakże w wypadku zaistnienia konieczności wydania w Pani/Pana sprawie decyzji administracyjnej ich podanie lub uzupełnienie będzie wymagane, stosownie do wymagań wynikających z ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017, poz. 1257). W takim przypadku ich niepodanie może uniemożliwić rozpatrzenie wniosku o udostępnienie informacji publicznej.
- Podane dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów wskazanych w pkt. 3), w tym również obowiązków archiwizacyjnych w przypadkach, w których wymagają tego przepisy ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz.U. z 2018 r. poz. 217 ze zm.)
- Zgodnie z przepisami prawa, na podstawie których odbywa się przetwarzanie danych oraz RODO, przysługuje Pani/Panu prawo: dostępu do treści danych oraz otrzymania ich kopii, do sprostowania danych, do usunięcia danych, do przenoszenia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
- Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych;
- Pani/Pana dane nie będą poddawane zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym również profilowaniu.
- Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw trzecich.